نمونه های زیادی از اقدامات علما در حفظ مواریث دینی ، مقابله با شبهات اعتقادی ، مناظرات مذهبی و عقیدتی سراغ داریم . اما اگر از نقش علمای شیعه در حفظ اقتصاد ملی یا هویت ملی یا منافع ملی کشور سخن بگوییم قطعا اطلاعات کمتری در این زمینه وجود دارد .

1- در اصفهان آیت الله آقا نجفی اصفهانی ، یکی از این علماست که به مردم سفارش کرد : کالاهای انگلیسی را نخرند و به جای آن از تولیدات داخلی استفاده کنند . 

2- همچنین ، آخوند خراسانی (ره) در سال 1315 ق به دعوت تنی چند از علمای ایران ، همراه با گروهی دیگر از مراجع تقلید فتواهایی در تحریم کالاهای خارجی و حمایت از کالاهای داخلی و به منظور رفع نیاز کشور به بیگانگان صادر نمود .

3- آیت الله مرعشی نجفی نیز از جمله علمای برجسته ای بودند که تأکید ویژه بر حمایت از کالای داخلی داشتند . این روحانی بزرگوار درباره لباسش می گفت : از روزی که من خود را شناختم ، یک ذره لباس خارجی مصرف نکردم . ایشان هر چه لباس می پوشید ، ساخت داخل بود ، روزی خیاطشان گفته بود : آقا دکمه که ما می گذاریم از خارج می آید و ایشان در پاسخ تأکید کرده بود که اگر کالایی غیر ایرانی است استفاده نکنید ، به جایش از همین قیتان هایی که ساخت ایران هست ، دکمه درست کنید تا دکمه آن هم خارجی نباشد .

4- یکی دیگر از موارد تلاش های علما و مفاخر ایران زمین برای تقویت تولیدات داخلی و نفی استفاده از اجناس خارجی ، عهد نامه سیزده تن از علمای مشهور اصفهان در حدود یک قرن پیش است که در بخش هایی از آن آمده است : بر کسی که کفنش از پارچه ایرانی نباشد ، نماز نمی خوانیم

منبع : جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

موضوعات: علمای شیعه حمایت از کالای ایرانی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...